Time flies... - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Juliet en Oedger Meijborg - WaarBenJij.nu Time flies... - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Juliet en Oedger Meijborg - WaarBenJij.nu

Time flies...

Door: Oedger en Juliet

Blijf op de hoogte en volg Juliet en Oedger

31 Mei 2014 | Bahrain, Manamah

Tot onze schrik is het alweer een tijd geleden dat we iets op onze blog gezet hebben. Onze vorige bericht was alweer 1,5 maand geleden. Oeps. De tijd vliegt, blijkbaar. Een voordeel heeft het wel, we hebben weer genoeg om op te schrijven, toch? Even nadenken, wat hebben we allemaal meegemaakt sinds vorige keer?

Allereerst zijn de ouders van Juliet op visite geweest. Van tevoren waren we een beetje bang hoe zij het hier 10 dagen gingen volhouden. Bahrein is een vrij klein eilandje, voornamelijk een woestijn, en wat geen woestijn is, heb je vrij snel gezien, tenminste dat dachten wij. Natuurlijk was het vooruitzicht om 10 dagen weer familie om ons heen te hebben geweldig.

Eigenlijk was het ook goed voor ons dat Juul d'r ouders er waren: wij konden dan ook weer even de toerist uithangen. We hebben een aantal dingen samen gezien zoals het fort van Bahrein (zie foto), het bezoeken van de grote moskee (Al Fateh Grand Mosque), in traditionele kledij (zie Juul in abaya), bezoek aan Juul d'r school, vrijdagbrunch bij de Ritz, Tree of Life (zie foto) en uiteraard lekker bij het zwembad gelegen.

Eind april werd Oed gevraagd om een bijeenkomst bij te wonen met Zijner Majesteits Buitengewoon en Gevolmachtigd Ambassadeur, oftewel de Nederlandse ambassadeur die in Koeweit gevestigd is. Erg leuk om de vertegenwoordiging van de koning te ontmoeten en met andere Nederlanders in Bahrein over het zakelijke leven in Bahrein te praten. Ook wel grappig omdat er ook bijzondere types aanwezig waren.

Op 1 mei hadden we in Bahrein het jaarlijkse Oranjebal, een verlate koninginne... o nee koningsdag. Dit keer was het bij een Dutchie thuis en er zouden ongeveer 130 man komen. Wat wij van tevoren al vermoeden bleek inderdaad zo te zijn: een kast van een huis. Niet mooi, maar wel groot. Met bijpassende tuin en privezwembad. Het feestje begon wat moeizaam, een beetje stijf zelfs. Maar naarmate de avond vorderde (en de drankjes onverminderd bleven langskomen) werd er tot in de laatste uurtjes gedanst op door een Filipino live gespeelde Hollandse muziek. Uiteraard waren er ook heerlijke hapjes te krijgen, althans er waren frikandellen, bitterballen, poffertjes, frietjes en bami (nummertje 32 van de Chinees - lekker Hollands). Leuke mensen ontmoet dus was een geslaagd feestje.

Bij Juul op school waren ze al vanaf Februari bezig met de voorbereidingen van de jaarlijkse musical. Dit jaar was het thema 'the sound of music'. Op zichzelf bijzonder aangezien ze in Bahrein het bestaan van Israel en de 2e wereld oorlog nogal verzwegen wordt. Gelukkig had Juul d'r klas geen liedje toegewezen gekregen waarin dingen voorkwamen als 'kus' en 'bier'. Anders had je de kans dat ouders klaagden en je een nieuw liedje mocht gaan instuderen. Er is veel tijd gestoken in het oefenen van de tekst en de danspasjes. Veel werk al met al. Vooral de laatste 2 weken voor de musical waren, tja hoe zullen we het omschrijven, lekker op z'n locals georganiseerd. De ene dag werd het ene verteld en ja, je raad het al, de dag erna was het weer een ander verhaal. Veel duidelijkheid. Maar goed, desondanks was het een geslaagde musical, zeker omdat Juul d'r klas de mooiste performance had en daardoor dus ook veel complimentjes kreeg.

Vorige week heeft Juul voor het eerst meegetraind met de Netballvereniging. Ondanks dat het alleen maar expats waren begonnen we half uur / drie kwartier later dan afgesproken. Zij waren dus al behoorlijk ingeburgerd... Het was erg leuk om weer eens een teamsport te doen. En ook al is het spelletje iets anders dan korfbal, het heeft ook veel overeenkomsten en ik kon na een tijdje al aardig meekomen. Eigenlijk veel leuker dan op de loopband de wekelijkse 5 kilometer hard te lopen. Het seizoen is al wel afgelopen, maar tot ramadan wordt er nog wel elke week getraind.

Vorige week zijn we voor het eerst naar de vismarkt geweest. Na veel goede verhalen van collega's durfden we het aan om daar eens een kijkje te nemen. Buiten stonk het als een malle naar vis, dus we kregen al gelijk terugtrekkende bewegingen. Eenmaal binnen rook het het een stuk frisser. Eigenlijk stonk het er helemaal niet. De markt is niet zo heel groot, maar er is wel heel veel vis te koop. Kleine stalletjes, veel herrie en veel vis. Zeker als ze zien dat je geen local bent schreeuwen ze naar je dat ze een geweldige aanbieding hebben. Veel bijzondere vissen. Je kan er bijvoorbeeld ook kleine haaien kopen, of tal van andere vissen waar wij de naam nog nooit van gehoord hadden. Vis is absoluut niet duur. Wij haalden 250 gram gamba's voor 1 Bahreinse Dinar (nog geen 2 euro).

De weekenden zijn hier trouwens net mini-vakanties. Heerlijk genieten van het heerlijke weer. Alhoewel het nu wel elke dag ruim boven de 40 graden is, is het vooral goed uit te houden bij het zwembad. Zeker bij ons appartement aangezien we vlak bij zee wonen en dus altijd een lekkere relatief frisse bries voelen. Juul wilde heel graag naar het strand. Dat zou, aangezien we op een eiland wonen, niet heel ingewikkeld moeten zijn, maar niets blijkt minder waar. Publieke stranden zijn niet echt aangelegd, of totaal niet onderhouden. Daarnaast is het voor vrouwen niet toegestaan om in bikini te liggen. Uiteraard wel in een Boerkini.

Gisteren zijn we naar Al Dar Island geweest. Een piepklein eilandje to'n 10 minuten varen vanaf Bahrein. Het hele eiland is een groot strand met hutjes en tenten. Leuk voor een keertje. Vooral veel mannengroepen komen hierop af, terwijl de vrouwen waarschijnlijk thuis zitten. Te punniken ofzo ;). De lokale bevolking is overigens erg gastvrij. Dus voor we het wisten kregen we van de mannen naast onze tent een hapje eten. Dit bleek een grote schaal Machboos te zijn. Een traditioneel gerecht van rijst met kip of lam. Lekker, maar natuurlijk veel te veel voor twee Hollandse kaaskoppen.

Inmiddels is stiekem aan het aftellen tot de zomervakantie begonnen. Juul hoeft nog maar 3 weken les te geven, 1 weekje afsluiten op school en kan dan van haar welverdiende vakantie gaan genieten. Oed mag nog iets langer doorwerken, al zal er in de ramadan periode (vanaf 29 juni tot 28 juli) niet zo heel hard gewerkt worden. Komende week vliegt Oed naar Dubai voor z'n werk. Niet verkeerd dus.

Al met al kijken we er toch ook wel weer naar uit om naar Nederland terug te komen in de vakantie. Niet dat het hier zo verschrikkelijk is, maar het is toch weer leuk om jullie allemaal te zien. Hopelijk kunnen we dan wat lekker Bahrein's weer meenemen.

Heel veel liefs!

• 01 Juni 2014 - 10:57

Gerdien:

Ha Oed en Juul, dat is het voordeel aan facebook, dan kan je ook altijd even wat de wereld inbrengen;)! Maar een verhaaltje is altijd wel het leukst! Leuke foto's ook, ik was nog wel benieuwd naar eentje in boerkini;)

Het ziet er wel heel leuk uit al die kindjes verkleed en aan het dansen. Kost wat moeite, maar je krijgt er wel wat voor terug...

Wat lekker dat je nog maar vier weekjes hoeft te werken Juul. Lekker vooruitzicht, om naar een dik half jaar weer even terug te komen.

Veel plezier nog en werkse... Groetjes Mark en Gerdien

• 02 Juni 2014 - 10:01

Peteryn Mulder:

Hoi,
    Ook van mijn kant is het een poos geleden dat ik een reactie heb geplaatst. Drukke tijden in onderwijsland, einde schooljaar is in zicht en er moet nog heel wat gebeuren. Deze week A4D, formatie, volgende week hebben we nog lekker een weekje Pinkstervakantie, daarna de laatste lootjes.....Ik hoor net van Erica, dat je deze kant nog opkomt. Misschien zien we je dus wel even?
    Groetjes, Peteryn