Zandstorm - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Juliet en Oedger Meijborg - WaarBenJij.nu Zandstorm - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Juliet en Oedger Meijborg - WaarBenJij.nu

Zandstorm

Blijf op de hoogte en volg Juliet en Oedger

17 Maart 2014 | Bahrain, Manamah

Zittend op de bank denken we terug aan de afgelopen 4 weken. "Is het alweer 4(!) weken geleden dat we aan onze fans een berichtje hebben getypt", vraagt Oedger. Ach ja, het kost natuurlijk tijd om een goed verhaal te typen en zoals alle schrijvers beamen, een mooi verhaal kan je niet in een planning duwen... Ahum.

3 weken geleden waren de testritten van de Formule 1. Eens even kijken hoe dat er aan toegaat. Met grote verwachting vertrokken we naar de andere kant van het eiland. Na een hele poos in de auto (lees: 20 minuten) te hebben gezeten, kwamen we eindelijk aan op het circuit. Het massale parkeerterrein was behoorlijk verlaten. Op een paar grote Jeeps en SUV's na was het vooral de wind die het parkeerterrein voor zich had. Helemaal voorbereid (Juul: "doet Jos Verstappen nog mee?" en Oedger: "ehh geen idee, het ik heb al een tijdje niks meer over grindbakken gelezen") betraden we het gigantische terrein. Gelijk werd duidelijk dat het niet alleen voor de formule 1 teams een voorbereiding was. Er waren hele troepen bezig met de bordjes aan het verven, tapijt (ja, je leest het goed, tapijt op de tribune van de formule 1) aan het stofzuigen en kabels aan het wegwerken. Snel maar de tribune op om te gaan kijken waar dat lawaai vandaan komt. Af en toe kwam er een auto voorbij scheuren. Er waren maar drie coureurs aan het testen. Verder niet veel bijzonders, maar toch mooi om een keer te hebben gezien. Het geluid was trouwens goed te doen, maar dat komt natuurlijk door de nieuwe motoren. Binnenkort is de echte race. Eerst dachten we om er niet naartoe te gaan, maar later zagen we dat er ook optredens zijn van Avicii, de Scorpions en een regionale zanger (wie dat precies is, is ons nog niet helemaal duidelijk, wij noemen hem Ali Baba). Dus toch maar tickets gekocht. We hebben er al zin in.

Ook hadden we onze eerste BBQ van het jaar (volgens een secretaresse is het BBQ seizoen trwns bijna afgelopen – tja, die locals zijn af en toe een beetje anders). Een collega van Oedger had ons uitgenodigd samen met een aantal andere collega's. Dit was erg gezellig. Het weer was lekker. 's Avonds waren we ook nog met een paar naar een white party op het strand gegaan. Lekker dansen met een heerlijk warm briesje. 2 weken geleden was de temperatuur zelfs even rond de 38 graden. Deze week is hij weer wat gedaald. Nu zo rond de 25 graden. Ja je leest het goed: het is hier behoorlijk afzien.

Afgelopen week was er nog iets bijzonders: een zandstorm (zie de foto's voor de verschillen). 's Ochtends was het nog mooi zonnig en in no time was het bewolkt en zanderig. In de lucht zweefde allemaal zandkorrels. Al liep je maar een paar minuten buiten je spullen werden meteen bedekt met een klein laagje zand. Vooral 's avonds ging het nog wat harder waaien. Echt gezond is het dan ook niet om lang buiten te zijn (laten we maar zeggen: zand schuurt de maag).

Alcohol kopen in Bahrein kan niet zomaar. Er zijn 2 plekken waar je alcohol kan kopen en natuurlijk in een aantal restaurants (niet alle restaurants). Dus wij afgelopen weekend naar 1 van de 2 winkels om eens te kijken wat ze er hebben. Op zich is bijna alles wel te koop, maar het is er vooral erg duur. 125% belasting betaal je op de producten. (Voor iedereen die nu komt dus graag drank inslaan ;-) ) Bijvoorbeeld 24 Filipijnse biertjes kosten zo'n 30 euro. De goedkoopste fles wijn kost zo'n 10 euro. In een restaurant ben je zo'n 60 euro voor een gemiddeld flesje wijn kwijt. Als je dan je drank gevonden hebt, wordt het zorgvuldig in een zwart of groen tasje ingepakt, zodat de mensen buiten niet kunnen zien dat jij drank hebt gekocht als je uit de drankwinkel komt :s. Vooral voor moslims handig, want zij mogen natuurlijk geen drank kopen (wat natuurlijk wel gebeurt). Best een beetje gek, maar goed, we hadden al door dat het een land van hypocrisie is.

Ook hebben we onze tickets voor van de zomer geboekt. Op 1 juli komt Juliet terug naar NL, Oedger 17 juli en samen vertrekken we weer op 18 augustus.

Van het weekend hadden we trwns de primeur: de eerste dag aan het zwembad in zwembroek/bikini. Wel fris nog omdat het hard waaide, maar de doorgewinterde Hollander laat zich daardoor niet weerhouden. Niet verrassend overigens dat we de enige waren... Over stranden gesproken, er zijn niet veel publieke stranden en de stranden die er wel zijn stellen (natuurlijk) wat regels over wat de vrouwen aan hebben. Ze moeten goed bedekt zijn zodat ze niet verbranden. De mannen hebben het hier nog niet helemaal door volgens ons. Er zijn natuurlijk wel stranden die aan de Westerse standaarden gewend zijn en waar vrouwen hun mooie vormen wel mogen tonen. Die hebben onze voorkeur zoals je kan voorstellen. Enige nadeel is dat daar weer een prijskaartje aanhangt. Het blijft hier afzien... Dus er zit voorlopig niks anders op om van ons zwembad gebruik te maken :).

Werk houdt ons lekker bezig. Doordeweeks hebben we weinig tijd over om andere dingen te doen.

Groetjes

• 17 Maart 2014 - 21:45

Margreet:

Geweldig om te lezen! Wat een belevenissen....je zult je er niet vervelen;-)
    Geniet ze!
    Liefs Margreet

• 23 Maart 2014 - 15:26

Rita:

Tja, wat een woei!! Hier een paar weken geleden ook in een zandstorm op het strand gelopen, maar toch heel anders, denk ik. Hier is het nu echt wel lente met prachtig bloeiende bomen. Bikini is nog niet echt aan de orde, alhoewel het soms al heel mooi weer is.
    Hier zijn de rapportgesprekken achter de rug. Koosje gaat andere werkzaamheden doen en groep 3-5A heeft inmiddels 31 leerlingen. Een leerling in groep 3 erbij. Binnenkort een leuk project met hulp van Scholen in de Kunst in het kader van De Schatkust van Europa, met als goed doel: het schoolplein. Dat moet Juliët deugd doen. Werk ze en geniet ze! Heel veel groeten van Rita.